Reklam

SON YAZILAR

11 Mart 2012 Pazar

Man With The Movie Camera



Film Kameralı Adam


Ekim Devrimi' nin ilk yılları Sovyetlerde kültür ve sanat açısından en verimli dönemini yaşıyordu sanırım. Zira toplum üzerindeki ölü toprağı kalkmış ileride başka bir formda tekrar vücud bulacak otorite kırılmıştı. Bu yeni yaşam formunun başlangıcı sırasında devrim heyecanı her alanda oldugu gibi sinema alanında da yeni arayışlara sebep olmuştu. Kuleşov yöneticiliği altında çeşitli deneysel kurgu denemeleri yapılıyor. Senaryo teknikleri kökten değişiyor zaten yeni bir sanat olan sinema üzerinde deneysel çalışmalar yapılıyor. Ve bu çalışmalar devrim sineması olarak anılıyordu. Dziga Vertov da bu dönemin avantgard sanatçılarındandı. Ki bana göre sinema da devrim yapan ( her anlamda) Vertov idi. Sine-göz yani kameranın bir göz olduğu gördüğünü çekmesi gerektigi drama ve senaryonun afyon olduğunu gerek olmadığını savunuyordu. Kendisi sonraları İngiliz Belgesel Okulu' nun fikir babası ve Godard' ın ilham perisi olmuştur ( Hatta Godard sine-göz grubu filan da kurmuştur) Günümüz haşarı yönetmenlerinden Lar von Trier de benzer girişimlerde bulunsa da benim kanımca liseli sığ bir öğrencinin anladıgından daha fazla bişey anlamamış ve sadece olayın formel tarafını görmüş. Lakin Vertov Sovyetler için bile fazla devrimci kaçmış çağdaşı Eisenstein gibi sistemin sanatçısı olamamıştır. E haliyle bu devrimci! sistem Vertov' u fazla devrimci bulmuş dışlamış ve ölüme terk etmiştir. Eisenstein ise gerçek devrim yerine sovyet devrimini tercih etmiş ve ortama adapte olmuş. Burada size 1929 yapımı bu konstrüktivist avantgardcı belgeseli uzun metraj haliyle veriyoruz. Bi bakın sevin okşayın bakalım.



Yazan: röbdeşambırlı kiwi


Man With The Movie Camera
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

1 yorum :

  1. Kinoglaz Manifestosu

    http://tr.wikipedia.org/wiki/Kinoglaz_Manifestosu

    YanıtlaSil

Üst